Moderna språk

Med elever som väljer att läsa steg 5 gör vi studieresor till Frankrike, Spanien och Tyskland med syfte att stärka språkkunskaperna men också för att uppleva kulturen i de land där språken talas. Spana in vår instagram för att se fler bilder från våra resor!

Franska

I slutet av kursen franska steg 5 åker eleverna en vecka till Frankrike på språkresa. Det har blivit en tradition att åka till Nice där eleverna får uppleva sydfranskt liv på riktigt! Vi går på marknad, provar fransk mat, besöker en fransk gymnasieskola, tar tåget till några sydfranska småorter och mycket mer! Fokus är att låta elever sköta snacket och ta sig fram självständigt – ett minne för livet!

Spanska

Om du väljer att läsa spanska steg 5 avslutar vi kursen med att tillsammans resa till Barcelona. I Barcelona besöker vi så klart kända sevärdheter som Sagrada Familia och Parc Güel. För alla fotbollsintresserade elever är så klart ett besök på Camp Nou obligatoriskt. Men framför allt handlar den här resan om att ge eleverna möjlighet att använda det spanska språket på riktigt.

Tyska

I samband med kursen tyska steg 5 åker gruppen till en av de stora tyskspråkiga metropolerna, oftast Berlin, Wien eller München. Syftet är att på plats uppleva och flyta med i en tyskspråkig storstadsmiljö, att uppleva en språkdusch och möta vardagen med människor, affärer, kommunikation – ute på Münchens sydeuropeiskt inspirerade gator och torg, det gigantiska utbudet i Kaufhaus des Westens, trängseln och snacket i Wiens spårvagnar och legendariska caféer. Syftet är också att anknyta till elevernas gymnasieval på en samhälls- och naturvetenskaplig/teknisk nivå. Vi besöker platser som har avgörande betydelse och står som symboler för centraleuropeisk politik, historia, konst, arkitektur, teknik – Riksdagshuset och Stasimuseum i Berlin, konsthistoriska skatter och bilteknologi i München, Schloss Schönbrunn och Wiener Hofburg i Wien. Vi paddlar på Landwehrkanal, promenarar i Englischer Garten, äter Sachertorte på Café Sacher.