4:e TEKNISKT ÅR

Utbilda dig till gymnasieingenjör

Gymnasieingenjör är ett fjärde yrkesinriktat påbyggnadsår på teknikprogrammet som gör dig redo för arbetslivet direkt eller vidare studier på högskola och universitet.

Här får du kombinera praktik på företag med teori på skolan och universitetet. Vi ordnar med lämpliga projekt och samverkanspartners i regionen som ger dig stora möjligheter till jobb direkt efter skolan.

I utbildningen får du jobba nära industriföretag med inslag av exempelvis studiebesök, skarpa projekt och konferenser. Du examineras som anställningsbar gymnasieingenjör med en kompetens som företagen i regionen efterfrågar. Möjliga arbetsroller efter examen är exempelvis projektledare, produktionstekniker, industridesigner och arbetsledare.

Ett fjärde år på Teknikprogrammet leder alltså till examen som gymnasieingenjör, med förutsättning att man har grundläggande högskolebehörighet.

Behörighetskrav/villkor för antagande på Minervagymnasium:

• Examensbevis från teknikprogrammet eller motsvarande likvärdig utbildning.

• Du måste påbörja dina studier senast det kalenderår som du fyller 22 år.

• Lägst betyget E i minst 2250 gymnasiepoäng. I de godkända betygen ska följande ingå: Teknik 1, Matematik 3, Fysik 1a, Kemi 1, Engelska 6, Svenska 3 alternativt Svenska som andraspråk 3.

• Som kompletterande behörighetskrav krävs godkända betyg på kurserna mekatronik 1 och produktionskunskap 1, eller likvärdiga meriter från arbetslivet eller annan utbildning som i huvudsak motsvarar kursernas innehåll. Minervagymnasium erbjuder en preparandkurs innan skolstart om du ej innehar dessa kurser.

Komplettering av ansökan med examensbevis för dig som studerat på en annan skola:

Om du inte har studerat på Minervagymnasium behöver du skicka en vidimerad kopia av ditt examensbevis, som ska vara Minervagymnasium tillhanda senast 17 juni 2024. Skicka in ditt examensbevis till info@minervagymnasium.se

Fjärde teknikåret gör dig redo för arbetslivet direkt eller till vidare studier på högskola eller universitet. Välkommen med din ansökan!

Ansökan 4:e Tekniskt år

Utbildning i tätt samarbete med våra partners