Mer undervisningstid på kursen svenska som andraspråk

Här redovisar vi det svar som skickades från Minervagymnasium till VK gällande deras artikel om att elever har fått mer undervisningstid i kursen svenska som andraspråk:

Nedan följer ett klargörande av de frågor som har ställts kring undervisningen i svenska som andraspråk (SVA-gy11/SVEA-gy25) vid vår skola.

Skolans grundidé har sedan Minervaskolan startade 1999 och Minervagymnasium 2002 varit att skapa en skola som ger elever goda möjligheter att lyckas, oavsett bakgrund, och som förbereder dem för arbetsliv, vidare studier och ett livslångt lärande.

Denna idé präglar fortfarande vårt arbete idag. Undervisningen organiseras för att ge eleverna de kunskaper och färdigheter som verkligen behövs i livet. Inte bara för betygen, utan även för att möta framtiden med gott självförtroende. Vi vet att korrelationen mellan att öva och lära sig mer inom ett ämne är mycket högt. Oavsett om det är ett teoretiskt eller praktiskt ämne. Vårt mindset är dynamiskt och vi strävar efter att utveckla vårt pedagogiska arbete för elevernas bästa och att de skall få känna sig lyckade och få tilltro till sin egen förmåga.

Varför har vi extra lektioner i svenska som andraspråk SVA/SVEA?

De extra lektionspassen i svenska som andraspråk är en del av kursens ordinarie undervisning. Syftet är att ge mer tid till språklig inlärning i form av läsning, skrivande och förståelse. Dessa färdigheter är centrala i alla ämnen samt för fortsatta och framtida studier och yrkesliv. Även om elever klarar målen i en kurs är extra språkträning en viktig investering inför framtiden. 

Lektionerna ligger inom ordinarie skoltid och innebär att kursen svenska som andraspråk har något mer undervisningstid än vissa andra kurser. Skolan gör motsvarande satsningar även i andra ämnen där behov identifieras, exempelvis i matematik. Detta sker i linje med skolans grundidé att skapa goda och likvärdiga förutsättningar för elevernas lärande och att ge eleverna bästa möjliga förutsättningar att lyckas.

Lektionerna är schemalagda som en del av kursen och har kommunicerats som ordinarie undervisning med utökad undervisningstid. 

De aktuella lektionspassen är varken extra anpassningar eller särskilt stöd utan hör till ordinarie undervisning i kursen. Det vill säga det handlar om deltagande i undervisning inom ramen för den kurs eleven läser. Lektionspassen är ett organisatoriskt och pedagogiskt beslut på kursnivå, inom ramen för skolans ansvar att planera undervisningen.

Totalt berörs 31 elever, fördelade på fyra lektionspass utifrån årskurs och schematekniska förutsättningar. Undervisningen sker helt inom ordinarie skoltid. De ligger på torsdagar kl 8.20, 9.00, 13.30 och måndagar 14.45.

Är detta förenligt med gällande regelverk?

Ja. Det finns en reglerad minsta undervisningstid, men inget hinder mot att skolor lägger mer undervisningstid i ett ämne. Skolor har rätt att fördela undervisningstid och resurser utifrån identifierade behov på grupp- och verksamhetsnivå. Vi gör motsvarande satsningar även i andra ämnen där vi ser behov, exempelvis matematik. De satsningar som görs i svenska som andraspråk är en del av skolans systematiska kvalitetsarbete.

Utöver denna medvetna satsning på svenska som andraspråk och matematik finns vid behov både extra anpassningar och särskilt stöd enligt gällande regelverk, alltid individuellt bedömda och dokumenterade.

Vi vill skapa likvärdiga förutsättningar genom att stärka språkliga färdigheter i ett ämne. Vår uppfattning är att skolans viktigaste uppgift är att lägga resurserna på elevernas lärande. Vi vill ge eleverna bästa möjliga förutsättningar att nå målen och utvecklas vidare.


Föregående
Föregående

Välkomna på Öppet hus på Minervagymnasium torsdag 22 januari, kl 18.30

Nästa
Nästa

Minervagymnasium växer